Fotonen laten ons slechts zien wat reeds gebeurd is..

Deze titel zou in principe duidelijk moeten zijn voor iedereen. Alles wat we zien of waarnemen is al gebeurd op een tijdstip “eerder” in de tijd.

Dat is van toepassing op geluid, u ziet iemand met een hamer slaan maar hoort dat iets later, maar zelf het beeld wat u ziet is niet een exacte weergave van de gebeurtenis als we de onzichtbare dimensie tijd hierbij betrekken.

Zodra u iemand met een hamer een paal de grond in ziet slaan, dan is de paal in feite al in de grond geslagen voordat u dit ziet. Kortom, alles wat we zien of horen is een vertraagde weergave van de realiteit.

Indien we ons iets meer bewust zouden worden van het tijdstip en de uiteinde observatie van een gebeurtenis, dan begrijpt u misschien wat ik bedoel met het feit dat tijd in zekere zin zichtbaar is. Een afstand laat een soort van tijdsverschil zien tussen de werkelijke gebeurtenis en het moment waarop wij het waarnemen.

Stel dat we een persoon op de maan met een hamer een paal de grond in zien slaan, zodra we dit zien zit de paal al ongeveer 1.5 seconde in de grond.

Stel dat we een persoon op 1 lichtjaar afstand een paal de grond in zien slaan, zodra we dit zien zit de paal al een jaar lang in de grond. Gezien het tijdsverschil is ook denkbaar dat er intussen wel 100 palen in de grond zijn geslagen op 1 lichtjaar afstand, maar deze informatie heeft ons op dit moment nog niet bereikt.

Een duidelijker voorbeeld om aan te geven dat alles wat we zien reeds gebeurd is heb ik nog even niet. Ik denk dan ook dat iedereen dit wel een beetje begrijpen kan.

Bovenstaande stukje is dan ook zeker niet geniaal ofzo, het is gewoon een duidelijk voorbeeld waarin ik uitleg wat ik bedoel met het zien van tijdsverschillen.

Ik heb mijn eigen “heden” waarin ik iets waarneem, en er bestaat een ander heden waarin een ander iets waarneemt.

De man die op 1 lichtjaar afstand een paal de grond in slaat neemt dit waar als een gebeurtenis in zijn eigen heden, over een jaar is hij deze gebeurtenis wellicht vergeten.

In mijn eigen heden zie ik de gebeurtenis pas na een jaar, de man op 1 lichtjaar afstand is mogelijk al dood of zit gewoon een broodje kaas te eten met een glaasje melk erbij.

Zijn beleving van het heden loopt in zekere zin 1 jaar achter op mijn beleving van het heden. Andersom is ook waar, mijn heden loopt 1 jaar achter op zijn belevenis van het heden.

Op 1 lichtjaar afstand lopen onze eigen tijden dus als het ware 1 jaar voor of achter t.o.v. elkaar, het is maar net vanuit wie zijn perspectief je hier naar kijkt.

Goed, nu eens afwachten of men hieruit begrijpt wat ik bedoel met afstanden als tijdsverschillen van het eigen absolute heden.

Geef een reactie

