Vanuit jezelf gezien leeft iedereen in het verleden, maar alles wat “nu” gebeurt is voor jou nog toekomst..

Oke, de titel is wat lang maar dekt direct de lading die ik jullie wil vertellen. Mocht je het zowiezo niet met me eens zijn dan kun je beter direct stoppen met lezen. Je zult namelijk niets in de tekst vinden waar je het dan op e.a. manier mee eens zou zijn. Toch aardig van me, door nu te stoppen met lezen hou je tijd over voor iets anders. Lees je “nu” wel verder dan is het nog een interessant gegeven dat de afhakers “nu” iets anders gaan doen.

Datgene wat iemand anders besluit om te gaan doen (in ieder geval hier niet verder lezen) is voor de rest van de wereld nog toekomst. De toekomst is nog een verrassing, het is het gene wat ons zal toe komen. En zoals je nu aan het begin van mijn stukje tekst zit, zo is de laatste regel van deze tekst ook nog toekomst. Ik heb hem nu nog niet geschreven, en jij kan hem op dit moment dus ook onmogelijk al gelezen hebben. 😉

Maar op dit moment, het is nu 9:45u  ben ik in mijn eigen momentje in het heden bezig met een stuk tekst die “nu” tot je komt. Wat ik op dit moment schrijf wordt dus letterlijk gelezen in de toekomst. Op welk tijdstip dat ook mag zijn,  het zal altijd later zijn dan Maandag 5 Septemeber 9:47u. Oeps, doe ik nu 2 minuten over 2 zinnetjes.. ach ja.. het zal allemaal..

Als je de tekst goed leest dan zou je in de gaten kunnen hebben dat ik een beetje speel met de tijdsdimensie. De eerste letter die ik typte is al weer verdwenen in het verleden terwijl mijn cursor altijd met mij mee reist in de tijd. Alles wat ik hier tot nu toe heb geschreven is geschreven in het verleden. Maar terwijl de tekst en de informatie die ik nu schrijf alweer tot het verleden horen is het voor jullie allemaal nog toekomst,  totdat jullie nu hier zijn beland en dit lezen.  Op dit moment ben je in het heden en iedere zin die je tot nu toe hebt gelezen behoort “nu” ook alweer tot het verleden. Wat ik nu probeer te doen middels dit schrijven is je iets bewuster maken van de continue stroom van tijd die nooit stopt en altijd maar verder gaat.  Een toename van tijd is ook een toename van verleden. En zolang ik verder schrijf is dat ook een toename van de geschreven tekst. Eigenlijk is dit de logica van een koe. Alle tekst die ik tot op heden geschreven heb behoord tot het verleden en de tekst neemt enkel maar toe.. wat komen gaat is nog toekomst.

Zou ik het nu niet over de tekst hebben die ik schrijf maar over een andere actie, ik loop bijvoorbeeld over straat, ook dan ben ik altijd een heel klein stukje verder dan de positie waar je mij ziet. Wat de geschreven tekst betreft is het verschil waarin ik dit schrijf en het moment waarop jij dit leest vrij groot. Misschien lees je dit pas over een paar uur vanaf “nu” gemeten. En als je naar een voetganger kijkt die over straat loopt dan is dat verschil natuurlijk nog veel kleiner en nauwelijks meetbaar. Stel je voor dat een mannetje over de maan rijdt met 10m/s, dan is hij ongeveer 15 meter verder dan de positie waar je hem ziet rijden. We zien alles op de maan immers met zo’n 1.5 seconde vertraging.

 

Vanuit jezelf gezien zie je het mannetje op de maan dus in het verleden, maar dat hij “nu” van z’n karretje valt zie je pas na 1.5 seconde. Alles wat nu gebeurd is voor jou dus nog toekomst terwijl je alles en iedereen in het verleden ziet.

En mocht deze tekst nou erg onduidelijk zijn neem me dat dan niet kwalijk. Het enige wat ik tracht te doen is de juiste woorden te vinden om de tijdsdimensie voor iedereen inzichtelijk te maken. De tijdsdimensie kunnen we zien, maar helaas weten de meeste niet hoe je moet kijken. Meer dan mijn best kan ik niet doen. En mocht je het nodig vinden om mij te bashen, ga je gang! Maar vergeet dan niet dat je je tijd verdoet en dat je deze zin eigenlijk nooit had moeten lezen. Lees anders de 2e zin nog eens hardop voor aan jezelf..;)

 

 

 

Geef een reactie

