Een massa in beweging heeft ieder denkbare snelheid maar is nooit in absolute rust..

Hoewel de wetenschap nog steeds overtuigt is dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is die in de natuur voorkomt zal ik nog maar eens duidelijk maken dat ik het daar totaal niet mee eens ben.  De gemiste kans van de wetenschap zit hem in het feit dat ze met het oogpunt op de lichtsnelheid het hele principe van relatieve snelheden laten varen. Een relatieve snelheid wil niets meer zeggen dat als A een bepaalde snelheid heeft ten opzichte van B dat B dan ook kan stellen dat hij exact dezelfde snelheid heeft ten opzichte van A. En dan kun je net zo hard over de weg scheuren als je maar wil, je snelheid is altijd relatief en als de weg kon spreken dan kon de weg ook stellen dat jij stilstond en dat de weg met een enorme snelheid onder jouw door zou draaien.

Iedere snelheid die je kunt hebben en iedere richting die je kunt volgen is relatief. Er bestaat voor massa’s ten opzichte van elkaar geen absolute snelheid en ook geen absolute richting. Wat snelheden betreft is dat vrij duidelijk. De snelheid die A heeft t.o.v. B is gelijk aan de snelheid die B heeft t.o.v. A. Dat is stap 1 van de relativiteit.

Iedere richting die je kunt volgen is ook relatief. Als jij denkt dat je persoon B kunt inhalen omdat je sneller gaat dan hem dan kan persoon B net zo goed stellen dat hij sneller gaat dan jij. Het is maar net wat A of B als voor of achter beschouwen. Stel je bijvoorbeeld 2 personen voor die tegenover elkaar zitten in een trein. Als je dan niet weet aan welke kant de bestuurder van de trein zit dan kunnen beide nooit bepalen of ze voor of achteruit rijden. Als de trein nu een andere trein passeert dan kunnen beide dus ook nooit met zekerheid zeggen of ze nu een trein inhalen of dat ze juist gepasseerd worden. De omgeving die je buiten de trein ziet kun je natuurlijk als referentiekader gebruiken, maar ja.. als je je vasthoudt aan de relativiteit dan rijdt de trein zowel voor als achteruit.

Snelheid en richting zijn dus relatief voor massa’s. Einstein heeft ons dit duidelijk gemaakt maar de wetenschap gaat daar erg selectief mee om en ziet voor- en achteruit als absolute richtingen. En daar gaat de wetenschap dus mee de mist in. Er bestaat voor massa’s ten opzichte van elkaar geen absolute snelheid en of richting.

En nu dan even een conclusie die eenvoudig te stellen is maar voor de natuurkunde blijkbaar ondenkbaar is.

Wanneer kun je spreken over stilstand of beweging van een massa?  Als ik stil zit op mijn stoel en er komt iemand voorbij met 100km/u, dan is mijn relatieve snelheid t.o.v. die persoon ook 100km/u. Hij zou kunnen stellen dat hij stilzit in zijn auto terwijl de aarde met 100km/u onder hem doordraait.

Nog een voorbeeld, ik zit stil op mijn stoel in de auto en er komt een komeet voorbij met 20.000km/u. In dit geval is mijn relatieve snelheid t.o.v. de komeet ook 20.000km/u. Op hetzelfde moment rij ik ook nog eens langs een huis met 120km/u en daar zit iemand een beetje naar buiten te kijken. Ik heb nu op hetzelfde moment een snelheid van 120km/u en 20.000km/u maar relatief gezien zit ik ook nog eens stil.

Als we dan nog een stapje verder gaan draait de aarde ook nog eens met 30km/s rond de Zon. Ik heb nu op één ogenblik dus al 3 verschillende snelheden terwijl ik stil zit. 🙂

En laten we de boel nog eens opstoken. Naast de komeet en de Zon en de man die naar buiten zit te kijken wordt ik ook nog eens ingehaald door een andere auto, deze gaat met 140km/u. Die ander auto gaat dan 20km/u sneller dan ik waardoor ik ook nog eens een snelheid heb van 20km/u t.o.v. die andere auto.

Intussen komt een vrachtauto mij tegemoet met zo’n 80km/u. Nu heb ik weer een andere snelheid, want de vrachtwagenchauffeur zit stil in zijn auto en denkt dat ik hem met 200km/u tegemoet kom. Ik zie diezelfde vrachtwagen met 200km/u op mij af komen en vind dat hij erg hard rijdt. Ik mag immers zeggen dat ik stil zit en dat de rest van de wereld om mij heen beweegt.

En om dit even kort te sluiten, iedere massa beweegt in iedere richting tegelijk met elke snelheid die je maar kunt bedenken, het is maar net wat je als referentiekader neemt. Maar hoe eenvoudig dit ook mag klinken, de natuurkunde begrijpt hier werkelijk niets van. Want als er geen absolute snelheid en richting bestaat voor massa hoe kan er dan een grens aan deze snelheid zijn? Wat betekend snelheid eigenlijk als dit een relatief gegeven is?

12 Reacties op “Een massa in beweging heeft ieder denkbare snelheid maar is nooit in absolute rust..

  1. NooT

    “Maar hoe eenvoudig dit ook mag klinken, de natuurkunde begrijpt hier werkelijk niets van.”

    Reactie: ??? Wat een onzinbewering. Alles wat jij hier orakelt is tweede klas natuurkunde hoor. Snelheid is inderdaad een relatieve grootheid. Dat betekent alleen maar dat je erbij moet vertellen ten opzichte van wat iemands snelheid een zekere waarde heeft. Je kunt dus inderdaad tegelijkertijd vele verschillende snelheden hebben, ten opzichte van even zovele referenties.

    Je hebt er nog steeds niet veel van begrepen hè, RH1?

  2. En wat is dan het probleem om onze “relatieve” gelijk te stellen aan de lichtsnelheid?

  3. NooT

    “En wat is dan het probleem om onze “relatieve” gelijk te stellen aan de lichtsnelheid?”

    Het probleem, zoals jij dat kennelijk ervaart, is dat er geen geldige referentie bestaat ten opzichte waarvan wij de lichtsnelheid hebben. We kunnen dus wel tegelijkertijd vele verschillende snelheden hebben, maar nou net niet de lichtsnelheid. Gôh, dat jij dat niet wist…

    Zelf vind ik dat trouwens helemaal geen probleem. Waarom zou het een probleem zijn dat wij niet met de lichtsnelheid gaan?

  4. Ten opzichte van elk willekeurig foton hebben wij wel de lichtsnelheid. Maar als je het met me eens bent dat we kunnen stellen dat wij in principe ook met c door het universum bewegen dan zijn we het daar over eens.

    De discussie die daarna zou volgen is wie van de “2” ( massa en foton) nou wel of geen tijdsverloop kan meten of aan tijdsverloop is gebonden. Mijn inziens bestaat er voor een foton geen tijdsverloop wat wel aanwezig is voor massa.

  5. NooT

    Ruud je kraamt onzin uit en in die ‘discussie’ die je aankondigt heb ik al helemáál geen zin. Niet wéér hè.

    Hoe ik en de rest van de weldenkende mensheid over deze issues denken weet je, en als je het vergeten bent moet je het maar nalezen in je eigen archieven. Succes.

  6. Wat is het probleem? Je zegt net zelf dat je er geen moeite mee hebt om te stellen dat wij met de lichtsnelheid gaan.

  7. NooT

    Je hebt het woordje ‘niet’ gemist.
    Lees maar na (hierboven, 1:30 uur pm (in welke tijdzone zit jij??)):
    ” …’niet’ met de lichtsnelheid gaan. ”
    Dus: geen probleem.

    Jij daarentegen, jij schijnt er een probleem mee te hebben. Daarmee kan ik je helaas niet helpen.

  8. Als we deeltjes kunnen ontdekken die met c gaan dan is onze relatieve snelheid t.o.v. zo’n deeltje ook c. Tenslotte zijn snelheden relatief.

  9. NooT

    “Tenslotte zijn snelheden relatief.”

    Nee, RH, c niet. c is absoluut. Ik kan er ook niets aan doen, zo zit de natuur in elkaar.

  10. Dan is onze absolute snelheid t.o.v. c dus ook gewoon c.

  11. NooT

    ?? Haha, dat bedoel ik nou! Deze discussie dus, die ga ik dus echt niet wéér voeren!

    Je snapt het niet en zult het ook nooit snappen. Nou èn? Ga macrameeën of bonzaiboompjes kweken of iets anders doen dat je wèl kunt. Dan heb je tenminste een hobby waar je voldoening uit kunt halen, in plaats van dit eeuwige gemekker dat in de leegtes van het heelal verdwijnt en werkelijk aan geen normaal denkend mens besteed is!

  12. Ik snap het allemaal maar al te goed. Maar jij begrijpt niet wat relatief is. De grap is dat als men een deeltje versnelt tot nagenoeg c in de deeltjesversneller in CERN dat wij op aarde relatief gezien ook allemaal met nagenoeg c gaan. Dát is dus allemaal relatief.

Geef een reactie

