Snelheidsverschillen zijn een illusie..

Als we heel nauwkeurig zouden kijken naar een rijdend voertuig dan kun je zien dat het sneller of trager rijden in feite niets veranderd aan de snelheid tussen de weg en het contact van een band met de weg. Om dit goed te illustreren laat ik jullie graag een video zien van een voertuig die middels een rupsband over de weg rijdt.

Het deel van de rupsband wat in contact staat met de weg heeft geen snelheidsverschil met de weg, het deel wat op de weg ligt is in feite in rust t.o.v. de weg. Het snelheidsverschil tussen de rupsband en de weg is dus eigenlijk 0.

Natuurlijk kun je zien dat de band wel in beweging is, maar juist doordat er geen beweging is tussen de band en de weg komt een rupsvoertuig vooruit. In feite is het contact tussen de weg en de band een soort van starre verbinding waardoor er een kracht kan worden overgebracht. Het overbrengen van een kracht vanaf het voertuig naar de weg zorgt dat het voertuig in beweging komt. Dit lukt enkel als het snelheidsverschil tussen de rupsband en de weg wordt opgeheven.

Zodra er wel een “snelheidsverschil” ontstaat tussen de rupsband en de weg dan zou de rupsband doorslippen en komt het rupsvoertuig niet vooruit. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het opheffen van het snelheidsverschil tussen de band en het wegdek in feite voor beweging zorgt.

Nu kan de rupsband sneller of trager gaan draaien, maar dat maakt geen verschil voor de snelheid tussen de rupsband en de weg, die blijft namelijk gewoon 0 onder ideale omstandigheden. Wat wel veranderd is dan de hoeveelheid tijd die een bepaald deel van de rupsband in contact staat met de weg. Des te korter een bepaald stuk van de rupsband stil ligt op de weg des te sneller rijdt het voertuig.

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat er een verschil is tussen beweging en snelheid.
Een voertuig komt in beweging door een kracht over te brengen naar de weg. Maar deze kracht kan enkel worden overgebracht als de wielen of in dit geval de rupsband als het snelheidsverschil tussen de rupsband en weg wordt opgeheven.

Mijn theorie is dan in feite dat beweging ontstaat door snelheidsverschillen op te heffen. Zonder “snelheidsverschillen” gaat alles en iedereen dan in feite net zo snel en werkt alles en iedereen als een soort van starre verbinding samen.

De snelheidsverschillen die we wel hebben zijn dan een soort van “slijtage” waarbij energie verloren gaat. Wat dit zou betekenen is dat alles en iedereen even snel gaat en dat datgene wat deze snelheid niet bijhoudt in zekere zin iets trager gaat. En dat trager gaan vertaalt zich in energieverlies.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: