De wetenschap heeft weinig inzicht in de relativiteit van beweging en richting..

Dat snelheden relatief zijn is redelijk bekend bij de wetenschap. Als ik met 100km/u over de weg rij dan is dat slechts een relatieve snelheid. T.o.v. een andere weggebruiker die met zo’n 80 km/u in dezelfde richting rijdt verwijder ik mij met 20km/u van hem, of ik kom juist op hem af met 20km/u.  Maar ook in dit voorbeeld is dat allemaal relatief t.o.v. de weg. Zodra we in de ruimte zouden zijn zonder verdere referentiepunten zou ik van mezelf kunnen zeggen dat ik stil sta en dat persoon B in dit geval zich met 20km/u van mij verwijderd of misschien juist met 20km/u op mij af komt. Het is maar net of ik B op mij af zie komen of dat hij zich verwijderd van mij.

Nu stelt de wetenschap dat de ruimte krom is, we zouden ons hierbij kunnen voorstellen dat we ons allemaal op het oppervlak van een enorme gekromde ruimte bevinden, dat is op zich niet zo vreemd. De aarde is tenslotte ook rond, dus we kunnen onze aanwezigheid op aarde letterlijk gebruiken om ons voor te stellen hoe het is om in een gekromde ruimte te bestaan. Als we de ruimte in kijken, kijken we als het ware in een boogje. Je zou je hierbij kunnen voorstellen dat je ook in staat zou zijn om rond de aarde te kijken. Als je maar ver genoeg zou kijken, dan zou je je eigen rug kunnen zien.. 🙂

Als je je dit beseft dan wordt het erg interessant zodra we het gaan hebben over de bewegingsrichtingen die je allemaal zou kunnen waarnemen vanuit 1 plaatst op aarde. Stel je maar eens voor dat een auto recht voor je uit rijdt en jou net heeft ingehaald,  in je binnenspiegel zie je diezelfde auto dan  dus op je af komen.  Dat is grappig, want aan de ene kant wordt de afstand tussen jou en de auto groter, maar aan de andere kant komt diezelfde auto op je af en wordt de afstand kleiner.

Als we een klein beetje verder denken dan bestaat er geen verschil tussen voor en achter. Een auto die van ons wegrijdt komt aan onze rugzijde op ons af, we hoeven ons dus slechts om te draaien en diezelfde auto bevindt zich dan weer voor ons. Een simpele logica natuurlijk, alles wat we voor ons zien noemen we “voor”.  Alles wat achter ons is noemen we achter. 🙂

Maar als we rug aan rug zouden staan dan komt de wegrijdende auto toch echt op ons beide af, gaat de auto dan voor of juist achteruit?

4 Reacties op “De wetenschap heeft weinig inzicht in de relativiteit van beweging en richting..

  1. NoSuit,NoHearts

    Als een auto je net heeft ingehaald, dan zie je hem niet meer op je binnenspiegel. Ik vrees dat je niet lang genoeg hebt nagedacht over je vergelijking met die auto 😉

  2. NoSuit,NoHearts

    Ow bedoel je dat.

    In dat geval ben je veel slimmer dan ik dacht. De aarde is rond, wat een vernieuwend idee! Het is inderdaad belachelijk dat de wetenschap dit niet snapt.

    Of snapt de wetenschap het juist wel, en jij niet??? Jij eindigt je stukje met een vraag, iets wat je blijkbaar niet snapt.

Geef een reactie

