U ziet de werkelijkheid met een vertraging van 1sec per 300.000km…

Velen weten dat als je naar een ster kijkt op 5 lichtjaar afstand dat deze ster op dit moment misschien niet meer bestaat. Als deze ster al 4 jaar is opgebrand dan nemen wij dat pas over een jaar waar. Als we iets dichter bij huis blijven dan zien we de Zon zoals deze er zo’n 8 minuten geleden uit zag en zien we de Maan zoals deze er ongeveer 1.5 seconde geleden uit zag.

Des te verder u kijkt, des te verder u in het verleden kijkt. Des te dichterbij u kijkt, des minder u in het verleden kijkt. Maar als we het zeer nauwkeurig zouden nemen, en dat zouden wetenschappers dus ook moeten doen, dan zie ik zelfs de auto die aan de overkant van de straat geparkeerd staat met een hele kleine vertraging. Ik zie hem dus niet letterlijk zoals hij nu is. Je kunt nu dus eenvoudig stellen dat je de werkelijkheid waarneemt met een vertraging van 1 seconde per 300.000km. Voor iedere 300.000km die je verder kijkt kijk je telkens weer een seconde verder terug in de tijd. Letterlijk gezien kijken we uitsluitend in het verleden.

Als dit nou maar duidelijk is, dan is het verder redelijk eenvoudig om te begrijpen dat licht geen snelheid heeft en dat het wij als massa zijnde zelf de ruimte en tijd van de toekomst genereren.  Het gehele universum omvat eigenlijk alles wat voor ons zichtbaar is. Hoeveel denkwerk is er voor nodig om te begrijpen dat wij zelf bepalen wat er wel of niet zichtbaar zal worden?  Wij creëren zelf het universum van morgen  door simpelweg onze eigen dromen echt te maken.

Een universum waarin u mij zou zien Bungeejumpen  ligt niet erg voor de hand, en zal dan ook niet zichtbaar zijn in dit universum.
De wandeling naar de bakker morgen is echter zeer aannemelijk, morgen zal het zichtbaar zijn en gerealiseerd worden.  En hoe simpel of misschien wel kinderachtig het ook lijkt,  de werkelijke grens van het universum is “nu”, en laat anderen dan maar in het verleden leven.. 🙂

 

Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

Albert E.

13 Reacties op “U ziet de werkelijkheid met een vertraging van 1sec per 300.000km…

  1. NoSuit,NoHearts

    “Als dit nou maar duidelijk is”
    Check! Prima duidelijk, je hebt goed begrepen wat de wetenschap jou geleerd heeft.

    “dan is het verder redelijk eenvoudig om te begrijpen dat licht geen snelheid heeft en dat het wij als massa zijnde zelf de ruimte en tijd van de toekomst genereren.”
    Daarvoor ben ik blijkbaar te slecht van begrip, want ik zie dat niet. Sterker nog: ik heb er nog geen enkel argument voor gezien, terwijl ik meerdere tegenargumenten heb bedacht, gezien en begrepen.

    “Wij creëren zelf het universum van morgen door simpelweg onze eigen dromen echt te maken.”
    Hier ben ik het niet mee eens, maar ik zal eens een soortgelijke uitspraak doen waar ik het wél mee eens ben:
    “Wij vormen zelf het universum van morgen door simpelweg onze eigen keuzes te maken.”
    Het verschil tussen “dromen” en “keuzes” zal je denk ik niet zo belangrijk vinden, dus eigenlijk verschillen we maar in één woordje van mening…

    “de werkelijke grens van het universum is “nu””
    Ook hier kan ik een soortgelijke uitspraak doen waar ik het wél mee eens ben:
    “de werkelijke grens van het verleden is “nu””

    Weer maar één woordje!

  2. En wat zit er dan aan die andere kant van het verleden waar we “nu” nog niet zijn?

  3. NoSuit,NoHearts

    Dat zou iemand die de relativiteitstheorie denkt te verbeteren toch zelf ook wel moeten kunnen bedenken…

  4. Tja, vandaag is precies de grens tussen verleden en toekomst. En dat is zowel een ruimtelijke grens alswel een tijdsgrens.

  5. NoSuit,NoHearts

    Over de tijdsgrens zijn we het 100% eens. Dat van de ruimtegrens geloof ik pas als jij met je linkervoet in woensdag kan gaan staan, terwijl je rechtervoet nog in dinsdag is, terwijl de grens tussen dinsdag en woensdag precies tussen jouw voeten doorloopt.

    Dat is wat ik, en naar ik aanneem de meerderheid der mensheid, bedoel als ik het over een ruimtelijke grens heb.

  6. Mijn benen zijn niet zo lang, maar als ik over een uurtje met 1 been in Nederland sta en met m’n andere been in Engeland. Dan sta ik letterlijk met 1 been op Dinsdag en met min andere been nog steeds op Maandag.

  7. NoSuit,NoHearts

    🙂 You outsmarted me…

    Puntje voor jou, ook al wist je wel dat ik het niet op deze manier bedoelde!

  8. Op welke manier bedoel je het dan wel? Ik bevindt me altijd op de grens tussen gisteren en morgen. En aangezien alles beweegt in het universum ( behalve fotonen) doe ik, iedere seconde een stap in nieuwe ruimte op een nieuw tijdstip.

  9. NoSuit,NoHearts

    Kom op Rudolf, je weet best wat de rest van de mensheid bedoelt met een grens in tijd. Dat jij het daar niet mee eens bent moet jij weten, maar ik ga niet uitleggen dat de meeste mensen een verschil zien tussen tijd en ruimte.

  10. Dat de “meeste” dat denken maakt het nog niet waar. Maar als ik zeg dat je je altijd op de grens tussen gisteren en morgen bevindt, dan begrijp je dat iig wel?

  11. Frizzz

    Maar dat ‘één’ denkt dat ‘de rest’ het fout heeft, maakt die ‘één’ ook niet de houder van alle kennis, natuurlijk. Jij ziet ruimte en tijd als één geheel. Prima, als jij dat vindt, moet je dat lekker denken. Uiteraard is alles ook onlosmakelijk met elkaar verbonden, Einstein noemde het niet voor niets ‘Ruimte-Tijd’. Maar je formulering is ongelukkig. Grenzen heb je er in ruimtelijke zin. Daarnaast is je grens voor ‘tijd’ ook best begrijpelijk. Natuurlijk zit je bij iedere letter die je typt op de grens van het nu en de toekomst.

  12. Bij jou gaat de stelling op dat wat de grootste groep gelooft is de meest aannemelijke waarheid. Ik doe niet aan geloof denk ik..:)

    Verder…

    Je hebt grenzen in ruimtelijke zin, en je hebt grenzen in tijdelijke zin. En beide zijn ook nog eens verweven met elkaar. Geen letter die je typt staat op dezelfde plaatst, en geen letter die je typt is op hetzelfde moment getypt.

    Tjonge, je bewijst Einsteins ongelijk op een briefje, en de tekst daarvan hoeft niet eens wetenschappelijk te zijn..:)

  13. NoSuit,NoHearts

    Ik heb nergens gezegd dat jij de mening van de meerderheid ook de waarheid is. Ik heb alleen gezegd dat ik geen zin heb om jou iets uit te leggen wat je al lang weet.

    Elke gebeurtenis in de ruimte-tijd zit op ontelbaar veel grenzen tegelijkertijd. Als ik precies om 12:00 op de evenaar sta, dan ben ik op de grens tussen alles vóór 12 uur en alles na 12 uur, op de grens tussen het noordelijk halfrond en het zuidelijk halfrond, op de grens tussen alles wat onder de grond is en alles wat boven de grond is, en ga zo maar door.

    Denk jij dat dit een nieuw inzicht is dat door jou gedaan is? MIsschien is het voor jou nieuw, maar de wetenschap is hier al heel lang van op de hoogte.

    Dit is overigens allemaal perfect in overeenstemming met wat Einstein bedacht heeft. Ook met wat Newton voor hem bedacht heeft overigens, dit heeft namelijk helemaal niks met relativiteit te maken. Daarom is het ook een onwaarheid dat je hiermee Einsteins ongelijk zou kunnen aantonen. Om dat te kunnen doen, moet je op basis van Einsteins theorie een voorspelling doen die NIET overeenkomt met een waarneming. Ga je gang.

Geef een reactie

