Wellicht bent u uw eigen positie in het universum een beetje uit het oog verloren..

6 Reacties op “Wellicht bent u uw eigen positie in het universum een beetje uit het oog verloren..

  1. Als dat maar goed gaat! Ik besef nu pas dat mijn besef van het heden de werkelijke grens van het universum is. Oneindig maar gegrensd. Het universum eindigt als ik er niet meer ben. Als we de ratio los laten is alles mogelijk. Zelfs de grootst mogelijke religieuze onzin.

  2. Ieder individu bestaat wat dat betreft in zijn eigen persoonlijke universum wat gedurende zijn of haar bestaan deel zal uitmaken van andere personen. Ook deze personen bestaan in hun eigen universum wat deel zal uitmaken van anderen hun aanwezigheid.

    De kwantum mechanica spreekt over parallelle universa, het inzicht lijkt te ontbreken om dat op onze eigen aanwezigheid in de ruimtetijd te betrekken. We zijn zelf al die parallelle universa of werelden naast elkaar, maar we zien het niet omdat we het zijn vergeten?

  3. NoSuit,NoHearts

    Rudolf, je hebt helemaal gelijk, als het woordje ‘universum’ een andere betekenis zou hebben. Wat jij onder dat begrip bestaat, is blijkbaar iets anders dan wat de rest van de wereld eronder bestaat.

    Als ik zeg dat ik een miljard euro heb, omdat een miljard stiekem maar 10 is, dan heb ik op een zekere manier ook gelijk. Maar ik heb dan wel door dat ik niet op de Forbes lijst van miljardairs zal komen, hoe veel brieven ik ze ook ga schrijven, omdat zij een andere definitie van miljard gebruiken.

    Als jij wil communiceren met de rest van de wereld over jouw theorie, dan zul je ook de terminologie van de rest van de wereld moeten gebruiken. Als jij praat over ‘persoonlijk universum’, dan heeft dat ontzettend weinig te maken met ‘parallel universum’. Een term die dichter in de buurt komt van wat jij bedoelt is ‘invloedssfeer’, al besef ik dat dat niet helemaal de lading dekt.
    Eerst had je het ook over ‘snelheid van tijd’, terwijl blijkt dat je het over de toename van ruimte hebt. En je sprak over ‘grens van het universum’, en later bleek dat je het over de grens van het verleden had.

    Natuurlijk mag je ook best je eigen termen blijven gebruiken. Maar het naampje wat je eraan geeft, verandert niet wat het is, dus waarom zou je dan niet het naampje kiezen wat de rest van de wereld ook gebruikt, zodat we kunnen communiceren?

    Je lijkt alleen wat eigenwijs te zijn. Nou ben ik zelf echt stronteigenwijs, dus vat dat aub niet op als een belediging: ik heb liever iemand die wat eigenwijs is dan iemand die geen eigen mening heeft. Maar soms kun je je toch beter conformeren aan wat de rest van de maatschappij doet, uit praktisch oogpunt. En dat geldt hier ook: gebruik gewoon de woordjes die de rest van de wereld ook gebruikt, ook al heb je andere ideeën over de verbanden tussen die woordjes.

  4. Wel, dan heb ik het over het uNUversum. 🙂 Dat is het universum wat slechts bestaat op een enkel ogenblik in de tijd. En alle materie vindt zich altijd op de grens tussen wat was en wat komen gaat.

  5. NoSuit,NoHearts

    Prima. Maar dat is weer iets anders dan een ‘persoonlijk universum’ waar jij het eerder over had.

  6. Het blijft persoonlijk “U” “NU” “Versum”.

    De recycling “Versum” van jezelf “U” in het heden “NU”

Geef een reactie

