Gelukkig, het fascime is terug in Amsterdam! Met dank aan Dhr. Van der Laan.

Vrijheid van vergadering en vereniging (artikel 12)

Tekst

1. Eenieder heeft op alle niveaus, met name op politiek, vakverenigings- en maatschappelijk gebied, het recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, hetgeen mede omvat eenieders recht, ter bescherming van zijn belangen samen met anderen vakverenigingen op te richten of zich daarbij aan te sluiten.

Het handhavingsbeleid van de Amsterdamse Taxiverordening 2012 is 9 april vastgesteld door het college van B&W. Hiermee worden de met de Toegelaten Taxiorganisaties (TTO) besproken maatregelen en sancties vastgelegd. De TTO’s in Amsterdam gaan zelf hun chauffeurs controleren en sanctioneren. De gemeente controleert de TTO’s en chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten en zonder een vergunning op de standplaatsen staan. Op de Amsterdamse taxi-opstapmarkt gelden vanaf 1 juni nieuwe regels. De TTO’s zijn daarbij verantwoordelijk voor hun eigen chauffeurs en leggen zelf maatregelen op. De gemeente controleert dat.

Nu even een woordje van mijzelf voordat we  nu verder gaan. 🙂

De Amsterdamse taximarkt is verre van perfect. Er zijn meerdere mogelijkheden om de bestaande problemen op te lossen. Maar wat de gemeente nu gaat doen is te belachelijk voor woorden en zelfs fascistisch te noemen. Iedere vrije ondernemer moet zich verplicht aansluiten bij een TTO, waarbij zo’n TTO minimaal 100 leden moet hebben. Vrije ondernemers worden gedwongen om zich aan te sluiten bij een vereniging waar zij natuurlijk voor moeten betalen. En vervolgens wordt diezelfde vereniging een autoriteit die sancties mag opleggen aan haar leden. Komt er nog een punt bij,  de gemeente Amsterdam wil dat deze verenigingen ( TTO’s) zelf voor handhavers gaan zorgen (en betalen) om en nabij de beruchte taxistandplaatsen van Amsterdam. ( Centraal station, Leidseplein en wie weet waar?..) En nog een puntje wat mij flink irriteert, de vrije ondernemer moet verplicht een track and trace systeem in de auto hebben zodat de vereniging altijd weet waar een lid zich bevind gedurende zijn of haar werktijd. Ahum.. burgers die elkaar middels wettelijke dwang kunnen volgen? Waarom dan geen tattoo op m’n voorhoofd of zo’n gele ster op m’n jas?

De gemeente past met de nieuwe regelgeving een karteldwang toe en gaat voorbij aan het recht op vrijheid van vergadering en vereniging. Want wat is vrijheid als je een snackbar opent maar vervolgens verplicht wordt gesteld om uitsluitend Mc.Donald of FEBO voer te verkopen waarbij je dan ook nog eens 100 filialen moet openen om te mogen beginnen? Ik ben het een beetje zat om voor proefkonijn te gaan spelen aangaande wat er allemaal mogelijk is aangaande wettelijke beperkingen die je burgers  kan en mag opleggen.

De klant centraal

Het versterken van de positie van de klant staat centraal in het nieuwe taxi- en handhavingsbeleid van de gemeente en de TTO’s. Taxiklanten hebben recht op een veilige rit tegen het juiste tarief door een chauffeur met kennis van de stad. Er mogen geen ritten meer worden geweigerd. Met de nieuwe regels en gezamenlijke handhaving willen gemeente en TTO’s zorgen voor een goede, betrouwbare en klantgerichte taximarkt in Amsterdam en worden chauffeurs geweerd die hier niet aan voldoen.

Maatregelen TTO’s

De TTO’s zien toe op de dienstverlening van de bij hun aangesloten chauffeurs. Het weigeren van een rit betekent een week schorsing door de TTO. Bij herhaling is dit een maand. De chauffeur mag in die periode niet werken in Amsterdam. Hetzelfde geldt als een taxichauffeur meer dan het maximumtarief vraagt of het verkeer stremt in de omgeving van een taxistandplaats. Bij drie overtredingen wordt de aansluiting van de chauffeur bij de TTO beëindigd en wordt zijn/haar taxivergunning definitief ingetrokken. De gemeente controleert of de TTO’s bij overtredingen van chauffeurs de juiste maatregelen opleggen. Als een TTO hier niet aan voldoet kan de gemeente uiteindelijk de vergunning van die TTO intrekken, waardoor alle daarbij aangesloten chauffeurs niet meer mogen rijden op de Amsterdamse opstapmarkt.

Handhaving gemeente

De gemeente gaat vanaf 1 juni strikt handhaven onder chauffeurs die niet zijn aangesloten bij een TTO en zonder vergunning vervoer aanbieden op de Amsterdamse opstapmarkt. Zij krijgen bij een eerste overtreding een dwangsom opgelegd van ca. € 5.600 (die geïnd wordt bij de tweede constatering). Bij meerdere overtredingen loopt dit op tot een maximum van € 28.000. Deze sancties zijn nu vastgelegd in het handhavingsbeleid van de gemeente Amsterdam. De gemeente zal ook scherp toezien op verkeersveiligheid. Bij gevaarlijk rijgedrag wordt de vergunning van de chauffeur ingetrokken. Dat laatste geldt ook voor chauffeurs die klanten of anderen bedreigen of zich schuldig maken aan geweld.

Mocht u meer willen weten over de nieuwe taxiwet aangaande Amsterdam,

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/nieuws-onderdelen/nieuws-taxi/taxibranche/nieuwe-taxiregels/

Advertenties

3 Reacties op “Gelukkig, het fascime is terug in Amsterdam! Met dank aan Dhr. Van der Laan.

  1. pietjepak

    Wat is het probleem ?
    De verhalen over de Amsterdamse criminele taxi wereld zijn legio.

  2. Je relaas gelezen. Inderdaad te gek voor woorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: