Ben ik nou gek of is de gemeente Amsterdam fascistisch?

Ja, ook ik ben een Amsterdamse taxichauffeur. Gelukkig heb ik voldoende eigen werk, maar de wijze waarop de gemeente met mij en mijn collega’s omgaat is schandalig.

Ten eerste ben ik min of meer gedwongen lid geworden van een taxivereniging omdat ik anders mijn werk niet meer kan doen in Amsterdam. De vrijheid van vereniging en vergadering is mij hierin eigenlijk al ten dele ontnomen.

Vervolgens ben ik nu verantwoordelijk voor wat mijn collega’s doen of spreken mijn collega’s mij aan op datgene wat ik doe. We zijn verplicht om elkaar te controleren op straffe van de intrekkingen van een vergunning voor de gehele vereniging.
En dat zijn dus minimaal 50 collega chauffeurs die ik ongelukkig maak door bijvoorbeeld te gaan demonstreren tegen het fascistische taxibeleid van Amsterdam. Ja, ik wordt monddood gemaakt. Want als ik m’n bek open trek stuur ik 50 ( in werkelijkheid zelfs meer) collega’s naar huis.

Indien een collega van mij zich niet gedraagt moet ik hem daar op aanspreken, ja… Ik moet dat! Tenslotte eist(!) de gemeente dat de TTO’s ( toegestane taxiorganisaties) zichzelf controleren. Mocht deze controle niet geheel naar wens zijn van de gemeenste dan draait de TTO op voor een externe audit van ongeveer €7000,- die de TTO vervolgens zelf op zijn/haar leden moet/mag verhalen.

Om nou ook nog eens te beginnen over de wijze waarop de poppetjes van handhaving over het algemeen met ons als beroepsgroep omgaan is een ander hoofdstuk. Niet heel fijn overgens. Voor de goede orde laat ik u hier ook de nieuwsbrief van de gemeente lezen waarin het fascistische gedrag van de gemeente als het ware al bewezen wordt.

Geachte gemeente Amsterdam: Als je je burgers als wilde honden behandeld moet je niet zeiken als burgers zich op een gegeven moment als wilde honden gaan gedragen.

Protestacties

Sinds juni heeft Amsterdam nieuwe taxiregels. Handhaving van die nieuwe regels zijn afgesproken onderdeel en beschermen klanten én chauffeurs. Chauffeurs die zijn aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisaties (TTO) hebben er recht op dat de gemeente controleert of andere chauffeurs ook zijn aangesloten bij een TTO. Goede chauffeurs hebben recht op controle van slechte chauffeurs. De overgrote meerderheid van de Amsterdamse taxichauffeurs heeft daar baat bij.

Afgelopen zaterdagnacht en maandagmiddag zijn er twee protestacties van Amsterdamse taxichauffeurs geweest. De gemeente beschouwt de TTO’s als de vertegenwoordigers van de Amsterdamse taxibranche en gaat niet in op acties van chauffeurs. Over 2 weken hebben Burgemeester Van der Laan en wethouder Wiebes een gesprek met de TTO’s. Ideeën, evaluatiepunten en klachten van chauffeurs kunnen via de TTO’s daar en dan besproken worden. Het gesprek wordt samen met de TTO’s voorbereid door de gemeente.

Van taxichauffeurs die bij acties strafbare feiten plegen, zoals agressie naar toezichthouders of het blokkeren van verkeerswegen of tunnels, zal deTaxxxivergunning worden ingetrokken. Betrokkenheid van TTO’s bij dergelijke strafbare feiten kan ook gevolgen hebben voor de TTO-vergunning. Dat geldt ook wanneer het plaatsvindt buiten de gemeente Amsterdam. Met omliggende gemeenten, zoals Haarlemmermeer, is een actieve informatie-uitwisseling.

Ook de Stichting Taxi Controle (STC), die het aanvullend taxivervoer vanaf Schiphol regelt, geeft aan niet gediend te zijn van dergelijke gedragingen. Deelname aan blokkeringsacties heeft ook gevolgen voor het rijden vanaf Schiphol door taxichauffeurs die zijn aangesloten bij een GTO-STC.

In geval van een demonstratie moet deze worden aangemeld bij het stadsdeel waarin betreffende demonstratie gaat plaatsvinden.

Geef een reactie

