Het uitdijende heelal gaat sneller dan de lichtsnelheid..

Niet helemaal mijn mening dit, maar misschien geeft het een zetje in de juiste richting.

Het uitdijende heelal gaat sneller dan lichtsnelheid.

24 Reacties op “Het uitdijende heelal gaat sneller dan de lichtsnelheid..

  1. “Het uitdijende universum gaat sneller dan lichtsnelheid. Dit is niet in strijd met Einstein’s relativiteitstheorie omdat er niets door de ruimte met lichtsnelheid voortbeweegt. Het is de uitdijende ruimte zelf. ”

    Duidelijk toch ?

  2. Ik zal de vraag anders stellen..wat is er dan voorbij de uitdijende ruimte? Wat dijt er precies uit?

    • Prrty

      “wat is er dan voorbij de uitdijende ruimte?”
      Niks, want het universum omvat alles wat bestaat. Als er iets was voorbij de uitdijende ruimte, zou dat buiten het universum liggen, wat per definitie niet kan.

      “Wat dijt er precies uit?”
      De ruimte in het universum dijt uit. Als je op tijdstip T twee objecten neemt, die van elkaar zeggen dat ze stil staan, en op beide werkt geen kracht, dan zullen ze op tijdstip T+1 iets verder uit elkaar staan, omdat er nieuwe ruimte tussen hen in ontstaan is.

      • jaja.. als iets sneller gaat als licht bedenken we er gewoon wat ruimte bij…

      • Prrty

        Huh? Wie bedenkt er ruimte bij?

      • Als er iets wordt gemeten wat sneller gaat dan het licht dan stelt men dat het de ruimte zelf is die uitdijt. Alsof ruimte iets is wat rekbaar is. . .

      • Prrty

        Rudolf, je hebt de samenzwering door. De vereniging der wetenschappers was ooit in paniek omdat iets sneller ging dan het licht, en ging vervolgens stellen dat de ruimte zelf uitdijde, en sindsdien worden alle metingen die bevestigen dat de ruimte zelf uitdijt vervalst. Ach ja, we konden het lange tijd geheim houden, maar het moest er een keer van komen dat iemand ons door zou hebben…

        Wat is er trouwens sneller dan licht gegaan? Ik heb dat niet meegekregen!

      • Uhm, Prrty … je klapt uit de school. Je weet wat de straf is daarvoor, niet ?
        Twee rondjes over de rand van het uinversum lopen. En wel nu !

      • Prrty

        Ik onderga die straf gedwee. Stiekem is er namelijk wel een rand van het universum, te herkennen aan het bordje “rand”. De rand is enorm groot, wel duizend miljoen miljard lichtjaar, en ik heb hem zojuist in twee minuten rondgelopen. Het spijt me enorm, en ik hoop ik hiermee weer gezuiverd ben, en morgenavond weer bij de Einstein-verering aanwezig mag zijn.

      • Zolang je het bordje niet stiekum omgegooid hebt: je mag weer meedoen !

  3. evan evans

    Het uitdijen van het heelal vergelijken met het opblazen van een ballon lijkt mij wat kort door de bocht. Een grotere ballon neemt licht weg. De vraag die wij ons moeten stellen is: wat neemt het uitdijende heelal weg?

  4. Het uitdijende heelal neemt niets weg, in mijn visie dijt het universum uit in nieuwe tijd en ruimte. Voorbij het heelal waarin we nu zitten is op dit moment helemaal niets net zo goed als dat de tijd en ruimte van morgen “nu” ook nog niet bestaat.

  5. Remco

    Accepteren dat Einsteins formule klopt op aarde. Maar daarbuiten blijkbaar niet. Formule is niet volledig. Mist momentum. Ga maar rekenen.

  6. Dan zou ik de boel weer even moeten oppikken. Ik blijf wel bij mijn idee dat de uiterste buitengrens van het universum het absolute heden is en dat de snelheid van licht die wij menen te meten eigenlijk onze eigen snelheid door de ruimtetijd is. Licht is slechts een spoor van vergane ruimtetijd die wij als mens waarnemen.

    Wat wij als licht”snelheid” meten is in feite het absolute nulpunt van tijd en ruimte. Enigszins te vergelijken met 0 Kelvin.

Geef een reactie

